Sunday 14 April 2013

Resepi Daging Masak Ubi Kentang Ala Pakistan

,
As salam..

Isnin weyhh..
isnin jugak aku ada meeting ngn GB hari ni kul 12 sat gi..
Jangan Monday Blues udah ek..
mujur hari ni jadual xpenuh sangat..
yeahhh..alehh..pejam celik pejam celik sat je dah hbs seminggukan?

ok..hari nak share resepi kat korang..
resepi turun temurun..
mak aku ni anak orang pakistan..
so segala jnis masakan yg ala2 pakistan tu terrorla nk habaq mai..
aku penah googled resepi ni..
nan hadooo..makanya aku sms kakak ipar aku tnya dia camne nak buat...hikhik..
sebab aku takut tersalah buat..
penah buat dolu2..tp dah hilang ingatan kot..
dok beranak byk..urat putuih (alasan ko mmg byk)


inila rupa hasilnya..pttnya kuah tu jd pekat lg..tp saje buat ada kuah sikit baru sedap nk cicah roti..ngeee...

sebab aku type pakai hp..so takdela rajin sangat nk type bahan2 dia satu2 korang ek..

~ mula2 ko kisar cili kering ngan bawang besar dan bawang putih..(ikut banyak mana mulut nak makan k)
~ ubi kentang dalam 3 biji ikut suka nak potong pnjg atau petak
~ daging / ayam ikut banyak mulut jugak nak makan
~ tomato potong2 dalam 2-3 biji (mmg kena byk sbb mmg masam2 sikit)..kalau takde tomato..boleh pkai sos tamoto k..
~ pastu hiris kecil jgk bawang merah kecik utk menumis..

1) mula2 tumis hirisan bawang merah..
2) bila dah kekuningan..masukkan cili kering yang telah diblender dgn. bwg tadi..tumis sampai pecah minyak..bg lama sikit sampai hilang hamis cili k..
3) pastu masukkan daging / ayam dan masukkan air ikut byk mana kita nak masakan itu berkuah..tutup sehingga mendidih dalam 10mins
4) masukkan ubi kentang dan biarkan ia mendidih..daging empuk dan kuah menjadi pekat..
5) boh tomato
6) tutup api dan sedia dimakan..ngeee..


anak2 aku makan bertambah2 siap rekues buat lg..bukan susah pun kan?

cubala ek..makan ngan roti pun sedap...


satu periuk aku masak ni je yang tinggal..habuan bawak bekalan gi sekolah..boleh cicah2 rotikan..

SELAMAT MENCUBA!!

p/s : jangan tanya aku kenapa nama dia gitu..sebab biler tnya mak aku..dia yang cakap nama tu..hehe

posted from Bloggeroid

0 comments to “Resepi Daging Masak Ubi Kentang Ala Pakistan”

Post a Comment